ANOMAN OBONG
ANOMAN OBONG
Anoman Duta utawi Anoman Obong menika
nyariosaken lelampahanipun Raden Anoman inggih
Senggana ingkang dipun utus ratu gustinipun Prabu Ramawijaya, nata ing negari Pancawati, supados nakyinaken kawontenanipun Rekyan Wara Sinta (garwanipun Prabu Rama) ingkang dipun dustha (diculik) déning Prabu Dasamuka inggih Rahwana, nata ing negariNgalengkadiraja,
Anoman anggenipun lumawat wonten ing negari Ngalengka dipun kantheni dening para anila,jembawan, sumawana Bagong lan
dipun biyantu dening kadhang Bayu (sedherekipun Anoman ing sami-sami kaputra
dening Bathara Bayu ingkang cacahipun wonten
sanga inggih menika, Bathara Bayu, Bayu Kusuma (Wrekudara nanging dèrèng lair
ing marcapada), Wiljajahwreka, Liman Situbandha, Garuda Mahambira, Sarpa
Nagakuwara, Anoman piyambak, tuwin gunung Maenaka).
Nalika Anoman badhe tumuju ing negari Ngalengka lampahipun kepalang
samudra. Anoman lajeng dipun tulungi dening Gunung Maenaka kanthi dipun
uncalaken saking pucuking redhi tumuju ing negari Ngalengka. Nalika wonten ing
gegana, Anoman kraos dipun serot saking salebeting samodra saengga lumebet ing
samodra. Pranyata Anoman dalah para panakawan dipun serot dening Ditya Wil
Kathaksini lan lajeng kaunthal lumebet ing wadhukipun raseksa prajineman
Ngalengka menika. Wadhuk lajeng kasudhet mawi kuku Waja (wonten kadhang dhalang
ingkang nyebat Kuku Pancanaka inggih mangga kemawon, namung kemawon
sapangertosan kula bilih kuku Pancanaka menika kagunganipun Raden Wrekudara. Ditya
Wilathaksini sirna margalayu. Anoman lajeng nerusaken lampahipun.
Sasampunipun Anoman dumugi ing tepis wiringing negari Ngalengka, Anoman
dalah para panakawan kraos luwe sanget, tumuli lajeng sami padhos warung. Dumadakan ing mriku wonten
satunggaling warung ingkang mandhe woh-wohan lan dhaharan saha unjukan.Ingkang
mandhe awujud wanitya ingkang sanget sulistya ing warni. Anoman saha para
Panakawan lajeng sami jajan wonten ing mriku. Lan sajakipun Anoman ingkang
wekdhal menika taksih mujudaken jaka-tumaruna ugi lajeng kepranan kaliyan
ingkang mandhe, wusana ngantos dumados sesambetan saresmi (hubungan seksual)
kaliyan wanita menika. Sareng cekap anggenipun sami suka pari suka, Anoman
dalah para Panakawan lajeng pamit badhe nglajengaken lampah. Nanging dereng
nganthos Anoman tebih saking papan mriku, dumadakan Anoman lan para Panakawan
paningalipun sami mboten saget kangge ndhulu saengga dados wutha. Jalaran
wanita ing sesadheyan menika jebulipun garwa seliripun Prabu Dasamuka ingkang sesilih Dewi Sayempraba ingkang pancen
dipun utus dening Prabu Dasamuka supados ngalang-alangi tetiyang ingkang dados
dutanipun Prabu Rama. Woh-wohan saha dhaharan ingkang dipun tedha dening Anoman
tuwin para Panakawan menika pranyata sampun dipun paringi racun ingkang saget
anjalari wuta tiyang ingkang nedha. Mila Anoman dalah para Panakawan ugi lajeng
nandhang wutha. Anoman dalah para Panakawan ugi lajeng sami tetangisan nggetuni
dumateng lelampahanipun ingkang nembe kemawon dipun lampahi. Anoman dalah para
Panakawan ugi lajeng sami mbacutaken lampahipun senajan kanthi grayah-grayah
amargi sami mboten sumerep margi.
Kacarita ing tengah margi, Anoman kepanggih kaliyan Garuda Sempati
kadhangipun Garudha Jatayu ingkang sampun sirna dipun
pejahi dening Prabu Dasamuka rikala badhe mitulungi Dewi Sinta ingkang
dipun dustha Dasamuka kanthi ngambah ing gegana.Garuda Jatayu sirna kasabet
pedhang Menthawa dening Prabu Dasamuka.
Sasirnanipun Jatayu, Dewi Sinta lajeng dipun betha wangsul Prabu Dasamuka
tumuju ing Ngalengka lan lajeng dipun papanaken ing Taman Argasoka (Taman
Sokka) ingkang dipun jagi para prajineman (prajurit sandhi) Ngalengkadiraja
ingkang awujud raseksa.
Wangsul bab Anoman ingkang sampun pianggih kaliyan Garudha Sempati. Anoman
dalah para Panakawan lajeng dipun usadhani kaliyan Garudha Sempati saengga
saget waluya jati (saget mriksani malih). sasampunipun lerem sawetawis ing
papan mriku, Anoman lajeng nglajengaken lampah tumuju ing negari Ngalengka.
Tindhakipun Anoman nglangkungi margi ingkang alus sanget pindha babut. Nanging
jebulipun margi ingkang ketingal alus sanget menika jebulipun sanes margi
ingkang limrah nanging jebulipun mergi menika ilatipun (lidah) Ditya Ilatmeja
inggih Wil Kathaksa ingkang dipun gelar saengga Anoman mboten nglegewa menawi
lumebet wonthen tutukipun yaksa menika. Sareng sampun dumugi wadhukipun Ditya
Ilatmeja, Raden Anoman nembe sadar meniwi piyambakipun sampun wonten wadhukipun
yaksa. Wadhukipun Ditya Ilatmeja lajeng dipun bedhah mawi "kuku Waja"
(wonten kadhang dhalang ingkang nyebat kuku Pancanaka inggih mangga mawon,
jalaran menawi saking pemanggih kula kuku Pancanaka menika gadhahanipun Raden
Wrekudara). Ditya Ilatmeja lajeng sirna margalayu amargi wadhukipun jebol.
Anoman lajeng nglajengaken lampah.Sareng dumugi baluwerti Ngalengkadiraja,
Anoman lajeng mlebet wonten ing Taman Asokka kanthi mlumpati baluwerti saperlu
manggihi Rekyan Wara Sinta. Anoman lajeng sesingidan wonten ing wit Nagasari
saperlu ngulati kawontenan murih sampun nganthos kesumerepan dumateng para
yaksa prajineman ingkang jagi taman. Sareng kawontenan sampun sepen, Anoman
lajeng tetembangan wonten ing mriku saengga kepireng Dewi Trijatha (putrinipun Raden Gunawan Wibisana,rayinipun
Prabu Dasamuka, ingkang tinanggenah ngladhosi Dewi Wara Sinta). Dewi Trijatha
ugi lajeng nyaketi suwanten menika kang mboten sanes suwantenipun Anoman.
Anoman sumerep Dewi Tijatha sanalika nandhang asmara/gerah wuyung.
Nyumurupi wonten riwandha (kethek) ingkang ulesipun putih memplak kadhos
kapas, Dewi Trijatha sanget kesengsem. Anoman lajeng dipun lus-lus kanthi dipun
pangku saengga Anoman nganthos mijil kamanipun (air mani) lan dumawah wonten
pangkonipun Dewi Trijatha. Kama lajeng dipun usap mawi ron kamal, lan dipun
bucal ing bengawan. Kamanipun Anoman ingkang korut wonten bengawan menika
lajeng dipun openi dening Dewi Pratalawati (garwa seliripun Prabu Dasamuka) ing
negari Guwa Pratala (mapan ing dhasaring samudra) ingkang ing tembenipun lajeng
dados jabang bayi wujud wanara seta ingkang dipun paringi nami Raden Trigangga
inggih Triyangga. Trigangga ugi lajeng kaaken (dipu angkat) putra ingkang angka
kalih (dawah enem), jalaran Dewi Pratalawati sadherengipun panci sampun
kagungan putra patutan kaliyan Prabu Dasamuka ingkang sesilih Raden Bukbis inggih
Raden Pratalamaryam/Kunthalamaryam.
Wangsul bab Anoman ingkang nembe lumebet ing Tama Asokka. dening Dewi
Trijatha, Anoman lajeng dipun sowanaken dumateng Dewi Sinta. Ing mriku, Anoman
lajeng maringaken sesotya (ali-ali/cincin) agemipun Prabu Ramawijaya. Menawi Sesotya menika dipun agem Dewi Sinta saget
"pas", tegesipun mboten sesak utawi lobok pratanda yen Dewi Sinta
dereng nate karasuk dening Prabu Dasamuka. Lan kabukten sesotya menika ugi pas
dipun agem wonten dirijipun Rekyan Wara Sinta ingkang nedhahaken bilih Dewi
Sinta taksih suci. Dewi Sinta ugi lajeng maringi ageman susuk kondhe pinangka
pralambang bilih Dewi Sinta sanget ngajeng-ngajeng rawuhipun Prabu Ramawijaya.
Nalika Anoman nembe wawan pangandhikan bab kasugenganipun Prabu Ramawijaya
dalah ingkang rayi Raden Laksmanadewa/Laksmana Widagda, tuwin para pwana
Pancawati, dumadakan kapriksan para prajurit Ngalengka. Anoman lajeng badhe
dipun cepeng nanging bonggo. Wusana ndadosaken bandayuda.
Gelising carios, Anoman saget kapikut dening Raden Indrajid inggih Meganandha, putranipun
Prabu Dasamuka, lajeng dipun sowanaken wonten ngarsanipun Prabu Dasamuka.
Anoman lajeng kapidhana pejah kanthi dipun obong wonten ing alun-alun
Ngalengka. Nalika dipun besem, eloking kawontenan, Anoman mboten saget tumama
(kobong), malah grama ingkang kinarya mbesem Anoman menika dipun awut-awut
saengga Kraton Ngalengka kobong. Kathah prajurit ingkang sami tiwas
saking pangamukipun Anoman. Sareng negari Ngalengka sampun kobong, Anoman
tumuli nglajengaken lampah saperlu wangsul sowan wonten ngarsanipun Prabu
Ramawijaya ing Pancawati.
Ing tepis wiringing samudra ingkang misahaken antawisipun Nagari Ngalengka
kaliyan Pancawati, Anoman manggihi satunggaling tiyang ingkang kapidhara
(semaput) mbothen imut purwa duksina. sareng dipun usadani, pranyata tiyang
menika mboten sanes kejawi raden Wibisana (rayinipun Prabu Dasamuka) ingkang dipun kepruk
"paidhon /kecohan" (bokor) amargi sampun wantun caos atur pamrayogi
supados Rekyan Wara Sinta dipun kondhuraken dumateng Prabu Rama.
Salajengipun Raden Wibisana lajeng dipun kanthi Raden
senggana sowan wonten ing Pancawati. Ing negari Pancawati, Wibisana lajeng
dipun aken minangka kadhang anemipun Prabu Ramawijaya lan dipun paringi
jejibahan minangka dados "penasehat" raja. Inggih amargi saking
pamrayoginipun Wibisana menika, tundhanipunpara wadyabala tuwin
seniapti-senopati Ngalengka saget dipun wuningani anggeranipun (rahasia hidup
matinya) saengga saget dipun sirnakaken, kalebet Prabu Dasamuka.
Tokoh-tokoh lan watake :
1.
Anoman : Santosa
ing tekad, jujur, kendel, bekti lan setya, waspadha.
2.
Prabu Rama : Bela kautaman, belani tumindak leres,
jejegaken prakawis kanthi adil, ngayomi para brahmana miwah para kawula.
3.
Dewi Shinta : Setya dhateng garwa, temen, prasaja,
sabar, narima.
4.
Raden
Laksmanadewa : Jujur,
bekti dhateng sadherek sepuh, santosa ing tekad, tansah bela ingkang leres,
jejegaken prakawis kanthi adil, remen ngayomi saha paring pitulungan dhateng
tiyang sanes ingkang sangsaya saha kaaniaya.
5.
Prabu Dasamuka : Sumongah sesongaran, wengis lan kejem,
licik.
6.
Wibisana : Jujur, bela kautaman lan barang leres
7.
Punakawan :
a.
Semar : Sabar,
tansah paring sesuluh bab falsafah gesang.
b.
Gareng : Prasaja, temen remen geguyon.
c.
Petruk :Jujur, tansah bela ingkang leres,setya tuhu
dhateng bandara.
d.
Bagong : Nakal, lugu, lucu, remen guyon, kados
lare alit.
8.
Bathara Bayu : kendhel, prasaja lan meneng.
9.
Garuda Sempati : Setya, bekti dhateng sadherek.
10.
Dewi
Trijatha : Setya bekti
dhateng guru laki lan gusti, tanggel jawab, bela dhateng tindak leres lan
kautamen.
11.
Dewi
Pratalawati : Open,
ikhlas, lan narima.
12.
Dewi Sayempraba : Ayu nanging licik, kejem.
Comments
Post a Comment